
1 
 

IN THE SUPERIOR COURT OF JUDICATURE 

IN THE SUPREME COURT 

ACCRA - A.D. 2022 

 

                     CORAM:        PWAMANG JSC (PRESIDING) 

   DORDZIE (MRS.) JSC 

   OWUSU (MS.) JSC 

   LOVELACE-JOHNSON (MS.) JSC 

   PROF. MENSA-BONSU (MRS.) JSC  

 

CIVIL APPEAL 

NO. J4/48/2021 

 

9TH FEBRUARY, 2022 

 

BENJAMIN DUFFOUR   …… PLAINTIFF/RESPONDENT/APPELLANT                                                                      

VRS 

1.   BANK OF GHANA  …… 1ST DEFENDANT 

2.   GRAPHIC COMMUNICATIONS GROUP LTD.   ….. 2ND DEFENDANT/APPELLANT/ 
RESPONDENT 

         _________________________________________________________ 

      

JUDGMENT 

    

PROF. MENSA-BONSU (MRS.) JSC:- 

This is a case that arose because a newspaper published an article which was intended 

to arouse sympathy for the leadership of the Senior Staff Association, wrongly described 

as a “trade union” of the Bank of Ghana. The article, apparently based on information 



2 
 

from “reliable sources”, ended up making some inaccurate statements that have landed 

the newspaper in difficulty and formed the basis of this action in defamation.  

 

Background 

The plaintiff/respondent/appellant (hereinafter referred to as ‘plaintiff’ to avoid 

confusion, as the parties reversed roles in the Court of Appeal and in the instant 

appeal) commenced action on 4th March 2011 against the 1st and 2nddefendants jointly 

and severally for a publication in the 30th June, 2008, issue of 2nd defendant’s 

newspaper, ‘Daily Graphic’. The High Court found the 1st defendant – Bank of Ghana - 

not liable for the publication, and so the Bank did not join in the appeal against the 

decision of the High Court. This left the 2nd defendant as the sole appellant in the Court 

of Appeal, and consequently, the sole respondent in the instant appeal before this 

honourable court. For this reason, the respondent herein will also be referred to as ‘2nd 

defendant’, or simply ‘defendant’ as the circumstances dictate.  

Facts 

The facts of the case were that on 30thJune, 2008, ‘Daily Graphic’ published a story 

concerning the plaintiff captioned “Bank of Ghana dismisses two trade union leaders”. 

The headline of the story appeared on the front page of the newspaper, but the story 

itself was in the inside pages, at page 24. The 2nd defendant admitted publishing the 

story part of which read, 

 “According to reliable sources at the bank the Chairman, Mr. 

Benjamin Duffour and the Secretary, Mr. Frank Mensah were 

handed their dismissal letters last Friday and their identity 

cards which allowed them entry into the banks premises 

taken from them”.  

Neither the statement that they had been handed “dismissal letters” nor that their 

identity cards had been taken from them, as the publication alleged, was true.  What 



3 
 

was true, though, was that the 1st defendant had acted to relieve the two employees of 

their jobs. The publication further made an allegation that “the security personnel of the 

bank had been given copies of the dismissal letters”. This also proved to be untrue. The 

story also claimed that security personnel of 1st defendant had been instructed not to 

let the two men into the Bank premises from that Monday morning. The plaintiff 

testified that it was when he was being prevented from entering the Bank’s premises 

that morning that someone drew his attention to the publication in ‘Daily Graphic’. The 

report can therefore not be described as false.  

The plaintiff, though admitting that he had lost his job, contested the manner of 

captioning the story, believing that the story was given to 2nd defendant’s 

correspondent by 1st defendant to damage his reputation. He claimed that in publishing 

that he had been “dismissed” by his employers, rather than the correct version of his 

employment having been “terminated”, the publication had defamed him. He also 

claimed that after the publication, friends, colleagues, relatives, pastors and church 

members and many others who knew him, called to find out what he had done wrong. 

He therefore commenced action in defamation against his employer, the Bank of 

Ghana, and the newspaper ‘Daily Graphic’. 

The plaintiff averred in the writ that in its ordinary meaning, the word “dismissed” 

carried an innuendo.  He therefore pleaded innuendo, that the implication of the word 

“dismissed” in the publication was that: - 

“a) The Plaintiff was incompetent 

b) Plaintiff has committed an offence 

c) Plaintiff is of a questionable character.” 

 

He further claimed that an account of this publication, his “personal reputation and 

professional integrity have been seriously damaged by the “disparaging and damnifying 

publication”. 



4 
 

By his amended writ the plaintiff claimed the following reliefs:- 

“a) Twenty Million cedis (Gh¢20,000,000) general 

damages for defamation (a. i) Substantial damages (a. ii) 

Aggravated damages (a. iii) Exemplary damages. 

b) A retraction of the offending “Daily Graphic” 

publication dated the 30th June 2008 captioned “Bank of 

Ghana Dismisses two trade union leaders”. 

c) An order of perpetual injunction restraining the 

defendants herein, the agents, servants, or any entity 

authorized by them from publishing any similar or further 

libelous material about Plaintiff. 

d) The rending [sic] of an unqualified apology by 

Defendants to Plaintiff to be delivered in the same mode as 

was published”. 

In response, the 1st defendant submitted that though it had terminated 

the appointment of the plaintiff, it had nothing to do with the publication 

in the newspaper. The 2nd defendant, on its part, contended that even if 

those statements were untrue, they were not defamatory. The 2nd 

defendant further averred that the plaintiff was not entitled to the 

damages claimed because since the publication, he had successfully sued 

his employers for “wrongful dismissal” and been reinstated; and that he 

had also been awarded damages which was compensation enough. 

Consequently, he had suffered no loss. The plaintiff countered by stating 

that he had not sued anyone for “wrongful dismissal”; nor that his 

employment had been terminated due to “trade union” activities as 

alleged in the publication by the 2nd defendant. 



5 
 

Based on the pleadings the issues adopted for determination in the trial 

court were:- 

a) Whether or not Plaintiff was ever dismissed from the 

1st Defendant bank 

b) Whether or not the publication on Plaintiff is 

defamatory 

c) Whether or not the publication by 2nd Defendant is 

privileged 

d)   Whether or not Plaintiff is entitled to his claim”. 

The High Court found as a fact that the publication had falsely stated that the plaintiff 

had been “dismissed” when in reality his appointment had been terminated.  Delivering 

its judgment on 30th November 2016, the action against the 1stdefendant was 

dismissed, whilst the 2nd Defendant was found liable. The High Court proceeded to 

award Gh¢300,000.00 damages; and Gh¢20,000 costs in favour of the plaintiff. It 

further ordered the rendering of unqualified apology as well as a retraction of the story. 

The 2nddefendant, dissatisfied with the judgment of the High Court, filed a notice of 

appeal on 9th February 2017. The grounds of appeal were that:  the judgment was 

against the weight of evidence; and that the award of damages as well as costs of 

Gh¢300,000.00 damages and Gh¢20,000 respectively was excessive. The Court of 

Appeal delivered its judgment on 30th May 2019 and reversed the judgment of the High 

Court. Aggrieved by that decision, the plaintiff filed a notice of appeal to the Supreme 

Court on 5th July 2019.  He sought the following reliefs: 

i) An order setting aside the judgment of the court 

dated 30th May 2019 with the cost awarded  

ii) An order reinstating the judgment of the trial High 

Court. 

 



6 
 

Grounds of Appeal 

The appellant filed the following grounds of appeal: 

a. The Court of Appeal erred in law in setting aside the 

judgment of the trial High Court that the publications on the 

Plaintiff/Respondent/Appellant by the 

Defendant/Appellant/Respondent is not defamatory. 

b. The Court of Appeal erred in law in holding that the 

publication by the Defendant/Appellant /Respondent on 

Plaintiff/Respondent /Appellant is privileged. 

c. Additional grounds of appeal shall be filed on receipt 

of the records of appeal”. 

 

No new grounds were filed, however. Therefore, essentially there are two grounds of 

appeal in the instant case. The plaintiff filed a Statement of Case on 9th June 2021, 

pursuant to leave granted by this honourable court on 3rdJune, 2021. 

The main issues for determination, then, are: 

1. Whether the publication was defamatory of the plaintiff. 

2. Whether the defendant can set up a defence of qualified privilege. 

3. Whether there was evidence of malice to dislodge the defence. 

4. Consequently, whether the defence of qualified privilege would avail the 

defendant. 

5. If not, whether costs awarded were excessive. 

 

Ground a:  

“The Court of Appeal erred in law in setting aside the 

judgment of the trial High Court that the publications on the 



7 
 

Plaintiff/Respondent/Appellant by the Defendant/Appellant 

/Respondent is not defamatory.” 

The Court of Appeal had the benefit of the full record, and as its mandate to re-hear 

the case prescribed in oft-cited cases such as Tuakwa v Bosom [2001-2002] SCGLR 61; 

and Agyenim Boateng v Ofori & Yeboah [2010] SCGLR 861, considered all the evidence 

placed before it. 

Defamation- meaning 

Defamation has been sufficiently defined in both the Court of Appeal judgment and the 

respondent’s Statement of Case. In Winfield & Jolowicz on Tort (13th edition, 1989) 

W.V.H Rogers (ed) Sweet & Maxwell, London, (International Student edition) 1990, at 

p.294, Defamation is defined to be, 

“the publication of a statement which reflects on a person’s 

reputation and tends to lower him in the estimation of right 

thinking members of society generally or tends to make 

them shun or avoid him.” 

 

At p.295, the learned authors discuss the community of “right-thinking members of 

society” thus 

The words must tend to give rise to the feelings mentioned 

in the definition.  But on the part of whom? The answer is 

the reasonable man. The standard must be that of the 

ordinary citizen who is “neither unusually suspicious nor 

unusually naïve and [who] does not always interpret the 

meaning of words as would a lawyer for he is not inhibited 

by a knowledge of the rules of construction.  He may thus 

more freely read an implication into a given form of words, 



8 
 

and, unfortunately as the law of defamation has to take into 

account, is especially prone to do so when it is derogatory”. 

Thus, in determining whether the words bore a defamatory meaning, the Court of 

Appeal had to take all these principles into account, and it did so. It discussed Ghanaian 

authorities such as the case of Owusu-Domena v Amoah [2015-2016] 1 SCGLR 790, 

which laid out the principles of that tort at common law. At p.801-802 of that judgment, 

Benin JSC restated the common law principles on the definition and law of Defamation. 

Quoting Halsbury’s Laws of England (4th ed) (Reissue) Vol 28 page 7, para 10 he 

defined the tort as follows: 

A defamatory statement is a statement which tends to lower 

a person in the estimation of right-thinking members of 

society generally or to cause him to be shunned or avoided 

or to expose him to hatred, contempt or ridicule, or to 

convey an imputation on him disparaging or injurious to him 

in his office, profession, calling trade or business.” 

 

Benin JSC then went on to explain that  

“There are two steps involved in establishing that the 

publication was defamatory: first, whether the publication 

was capable of a defamatory meaning… next the defamation 

complained of may be established from the prevailing facts 

and/or circumstances. Proof of either would suffice for the 

plaintiff.” 

From these, he teased the principles that in establishing that a publication was 

defamatory the plaintiff must plead and lead evidence on the following matters in order 

to succeed: - 

i) there was publication by the Defendant 



9 
 

ii) the publication concerned him, the Plaintiff  

iii) the publication was capable of a defamatory meaning in its natural and ordinary 

sense. 

iv) alternatively, or in addition to (iii) above, that from the facts and/or 

circumstances surrounding the publication, it was defamatory of him, the Plaintiff and  

v) if the defendant sought the defence of qualified privilege or fair comment that 

the defendant had been actuated by malice, and malice in such matters would be said 

to exist if there was spite or ill will on the part of the Defendant or if the court found 

indirect or improper motive against the Defendant in publishing the words complained 

of”. 

To this list by Benin, JSC, it would be necessary to insert a new point (v) to render the 

existing point (v) as (vi). The new point (v) is this: “that the defendant has no 

defence.” This addition is important because there are other common law defences, in 

addition to the defences of qualified privilege and fair comment, which a newspaper or 

other publication outlet could plead to an action on Defamation to defeat a plaintiff’s 

claim. There are others of equal importance, such as absolute privilege (in respect of 

reports of executive, parliamentary or judicial proceedings; justification; and even 

consent. See: Harry Street, The Law of Torts (6th edition), Butterworths, London. 1976, 

chapter 16, pp.291-331. However, this discussion will be limited to the defences at 

issue in the instant appeal. 

Defences 

(i)Justification 

The defence of justification is based upon proof of truth and nothing else. The common 

law took the position that a person was not entitled to a false reputation. Therefore, a 

publication that revealed the true reputation of another by publishing the truth about 

the person, would relieve the publisher of liability for defamation. For this reason, for 

the defence of justification to succeed in an action, there must be proof that each and 



10 
 

every fact in the publication is true. It is not enough that the story is more or less true, 

or contains only a few inaccuracies. Each fact must be justified, and when innuendo is 

pleaded, then the justification must go to that meaning as well. In Buachie v Samman 

[1982-83] PT II GLR 797, a decision by Ampiah J. (as he then was) in the High Court, 

Sunyani, turned on whether the allegation could be justified. In that case, the 

defendant had written a letter to the Regional Director of Education, Sunyani, alleging 

an adulterous association between the plaintiff, an Assistant Director of Education, 

Sunyani and the defendant’s wife, the headmistress of a school in the district for which 

plaintiff had supervisory responsibility. In the letter, the defendant had complained that 

the plaintiff has used his official position to have sexual intercourse with the defendant’s 

wife, while his marriage with her was still subsisting.  This same complaint was made 

by defendant to the parents of his wife and other persons including the head of the 

women’s section of a secret society to which both husband and wife belonged.  

The plaintiff took umbrage at this communication, complaining that it had greatly 

damaged his reputation and chances of promotion in the Education Service. He 

therefore brought action against the defendant to vindicate his reputation. In his 

defence, the defendant pleaded justification and qualified privilege. However, the 

defendant was unable to prove the truth of the allegation he had made, and the High 

Court correctly held that the defence of justification should fail as it was “not satisfied 

that a plea of justification has been established.” The defendant was, however, 

successful on the defence of qualified privilege. This was because that defence did not 

depend upon the truth of the allegation, but upon whether or not the circumstances of 

publication were privileged, i.e. whether the statements were made on a privileged 

occasion to persons who had an interest in receiving same. 

(ii) Fair Comment  

Fair comment is a defence based upon comments made or opinion expressed in a 

publication on certain facts that are true. As C.P. Scott said one century ago, “Comment 

is free, but facts are sacred.” Consequently, the defence of ‘fair comment’ will be 

defeated if the facts on which the comment is made are not true, or the comment itself 



11 
 

is not fair. As Lord Esher M.R pointed out in the old English case of Merrivale v Carson 

(1887) 20 QBD 275 at 280,  

“Mere exaggeration or even gross exaggeration would not 

make the comment unfair. However wrong the opinion 

expressed may be in point of truth, or however prejudiced 

the writer, it may still be within the prescribed limit.” 

In Kemsleyv Foot [1952] A.C. 345;[1952] 1 All ER 501 (HL), the defence of ‘fair 

comment’ was in issue when the defendant wrote a piece titled “Lower than Kemsley”. 

The content of this article was intended to criticize a publication whose standard of 

journalism he thought was of low quality. The plaintiff, Kemsley, owned a group of 

newspapers and he took umbrage at that disparaging description of another publication 

by reference to his own newspapers. Although he did not mention any of the plaintiff’s 

newspapers in the said article, its tenor was deprecatory of the quality of journalism 

upon which he was commenting.  By the title of the defendant’s article, he was, in 

effect, expressing the view that the plaintiff’s newspapers exhibited such low standards 

in journalism, that a publication that could sink lower than that was completely 

worthless.  The defendant, setup the defence of ‘fair comment’, and contended that his 

statement was a mere expression of his opinion of the quality of those newspapers. The 

House of Lords determined that the defence should succeed, if honest and fair-minded 

people would draw the same conclusions about the quality of the plaintiff’s newspapers, 

as the defendant did. In other words, if honest and fair-minded people would share that 

opinion of plaintiff’s newspapers, then the comment was fair. 

(iii) Qualified Privilege 

For the defence of qualified privilege to avail a defendant, it must be established that 

the publication was made either (a) in the defendant’s own interest; (b) in the interest 

of the one who received the information; (c) in the common interest of the maker and 

receiver of the information; or (d) in the public interest. In respect of what “public 

interest” means, the old English case of Toogood  v Spyring (1834)1 CM &R 193 at 



12 
 

p194 is the locus classicus. In that case Baron Parke stated this principle which has 

been cited with approval innumerable times and has endured. He stated that a person 

would be liable for a defamatory publication  

“unless it is fairly made by a person in the discharge of some 

public or private duty, whether legal or moral or in the 

conduct of his own affairs, in matters where his interest is 

concerned. … If fairly warranted by any reasonable occasion 

or exigency, and honestly made, such communications are 

protected for the common convenience and welfare of 

society; and the law has not restricted the right to make 

them within any narrow limits.” 

See Harry Street, Street on Torts, at p.314.  

The difficult concept of “public interest” has also been the subject of some attempts at 

definition in more recent cases. In Flood v Times Newspapers Ltd [2012] UKSC 11 Lord 

Phillips of the Supreme Court of the United Kingdom quoted with approval the definition 

of “public interest” by Lord Bingham of Cornhill CJ, when giving judgment in the Court 

of Appeal in the Reynolds v. Times Newspapers Ltd. [2001] 2 AC 127.In paragraph 33 

of his judgment, he quoted the definition of ‘public interest’ thus: 

“By that we mean matters relating to the public life of the 

community and those who take part in it, including within 

the expression ‘public life’ activities such as the conduct of 

government and political life, elections… and public 

administration, but we use the expression more widely than 

that, to embrace matters such as (for instance) the 

governance of public bodies, institutions and companies 

which give rise to a public interest in disclosure, but 

excluding matters which are personal and private, such that 

there is no public interest in their disclosure.” 



13 
 

This definition is helpful in explaining the nature of the concept as well as its areas of 

applicability. It has been said time and again that matters in the public interest must 

not be confused with matters that are of interest to the public. Therefore, the defence 

of qualified privilege is properly invoked when the public interest as restated above by 

Lord Phillips, is in issue.  

Malice 

The two defences of ‘fair comment’ and ‘qualified privilege’ may be defeated by proof of 

the existence of malice. ‘Malice’ according to the learned author of Street on Torts, 

supra, at p.318 means either of the following: 

1. The defendant did not believe in the truth of his statement or was “recklessly 

careless whether the statement be true or false”. 

2. Wrong motive, ill will, personal spite or abuse of privilege 

In Buachie v Samman (supra), the plaintiff in his evidence tried to show unsuccessfully 

that the defendant was actuated by malice. Consequently, the defence of qualified 

privilege succeeded.   

Damage 

In addition to all of these above, it would also be important to state that at common 

law, Libel, is actionable per se, because damage is presumed. On account of the 

presumption, there need be no specific proof of damage. However, any particular 

damage that has occurred may be put in evidence and the court would take cognizance 

of it. Such damage may be aggravated by certain circumstances, and a court may take 

that into consideration as well. Both the trial court and the Court of Appeal, in the 

instant case, appreciated the extent of damage that a false publication in these modern 

days could cause as a result of modern-day communication technologies. The trial court 

had noted that, “Credible papers such as the Daily Graphic are often time (sic) read 

online by readers and quoted in the media at large.” The Court of Appeal also noted 



14 
 

with concern that the possibility of causing damage to another’s reputation 

unjustifiably, had ballooned in modern times because, 

“With the advent of social media and online news 

dissemination, it has become much easier for any libelous 

content to go viral and spread beyond unimaginable 

boundaries”.  

Thus, if long before the advent of such technologies, damage from libel was presumed, 

because of the longevity and reach of the written word, then it is even more justifiable 

in the era of electronic mass media technologies that can propagate any publication 

beyond boundaries that anyone can tell. 

Did the publication in Daily Graphic have a defamatory meaning? 

In order for the appellant to succeed in this appeal as discussed above, he must first 

establish that the publication had a defamatory meaning and that it was understood as 

such, by right-thinking members of society or, in this case, ordinary readers of the 

newspaper, ‘Daily Graphic’. On Monday, 30th June 2008, a caption appeared at the 

extreme right-hand corner of a rather busy front page of ‘Daily Graphic’ as follows: 

“Bank of Ghana dismisses 2 union leaders.” In much smaller font beneath it, “Turn to 

p.24”, directed one to the main story.  The story on p.24, which is the story complained 

of in the instant appeal, began thus: (see Exhibit “B”) 

“The Chairman and Secretary of the Bank of Ghana Senior 

Staff Association have been dismissed in the latest twist to 

the rumpus over the unionization of workers of the bank” 

The article then went on to state that guards of the security outfit of Bank of Ghana, 

the plaintiff’s employers, had been instructed not to let the “dismissed officials” into the 

premises; and also, that their ID cards were to be taken from them. In paragraph 11 of 

statement of claim, (see paragraph 18 of Statement of Case) it was stated that, 



15 
 

“The plaintiff avers his personal reputation and professional 

integrity have been seriously damaged by the said 

disparaging and damnifying publication”. 

The appellant went to some trouble to show that the publication had lowered him in the 

eyes of right-thinking members of society, causing some to even shun him. He 

maintained that in reporting that he had been dismissed instead of ‘terminated’, the 

report had falsely portrayed him in an unfavourable light and damaged his reputation. 

He was, therefore, aggrieved that the Court of Appeal did not agree with the High Court 

which had determined that the publication was, indeed, defamatory of him.  

In its judgment, the Court of Appeal spent some time discussing the issue of whether 

the publication’s use of “dismissal” rather than the “termination”, which it was 

eventually established to be, had defamed the respondent as the High Court had 

determined. This was on account of the fact that the plaintiff had pleaded that using 

“dismissal” instead of “termination” carried an innuendo, and was understood to mean 

that, 

“a. Plaintiff was incompetent 

b. Plaintiff had committed an offence 

c. Plaintiff is of questionable character” 

The trial court judge, in finding for the plaintiff, had stated on the connotation of the 

use of “dismissal” rather than “termination” thus: 

“Indeed, the Plaintiff have (sic) not only proven that a 

publication of dismissal had been stated about him but 

argued that the act of dismissal connotes wrongdoing on his 

part which could mean he is either incompetent or 

committed an offence.  That explanation in my view is not 

farfetched because a dismissal connotes some act of 

wrongdoing like theft, misconduct and similar vices,…  In my 



16 
 

candid opinion, the publication of the plaintiff being 

dismissed would connote some wrongdoing which would 

always pop up when the plaintiff’s name is mentioned”. 

At paragraph 33 of appellant’s Statement of Case, the plaintiff amplified the point about 

the defamatory nature of the publication further:  

“There is no doubt that any average or ordinary man on the 

street in seeing and reading a caption on a front page and a 

statement in a well reported newspaper like the Daily 

Graphic that one has been dismissed from his employment 

and his ID card which allows him to enter the bank has been 

taken from him (which is false) would definitely conclude or 

presume that the person had done something wrong, was 

incompetent, dishonest or there was something wrong with 

that person in respect of his employment”. 

To this argument, the Court of Appeal stated emphatically that,  

The Respondent, at the trial court, could not establish that 

by the appellant’s use of the word ‘dismissal’ with respect to 

his circumstances, the ordinary reader of that newspaper 

article had construed it to mean the Respondent had 

misconducted himself as an employee in such a grave 

manner as to have resulted in his ‘dismissal’ … In our 

considered opinion, the Respondent did not establish that 

the publication was capable of any defamatory meaning…  

Consequently, the court came to the conclusion that the use of “dismissal” rather than 

“termination” in the circumstances was not defamatory of plaintiff. We agree with the 

Court of Appeal’s analysis.  



17 
 

The standard for determining whether a defamatory meaning has been conveyed by a 

newspaper publication, is, as already stated above, the judgement of “right-thinking 

members of society”, and not persons with specialist qualifications analyzing words 

used by a non-expert. It is true that those two words of “dismissal” and “termination” 

carry, in a technical sense, different consequences for the person to whom either one is 

applied. However, both words mean that he has been pushed out of his employment, 

or in common parlance, “sacked” from his job, as the average Ghanaian newspaper-

reader would understand the sense of the publication. The question is: “Had the 

plaintiff been “been pushed out of his employment, or in common parlance, “sacked”? 

“Yes, he had lost his job.”Does the “right-thinking member of society” who is not an 

expert in Labour Law know this difference between “dismissal” and “termination”? Not 

likely. Even the journalist who wrote the piece, and who is almost certain to be of much 

higher education than the average reader of ‘Daily Graphic’, admitted under cross-

examination that he did not know that the two words were different in meaning and 

connotation, hence his use of them interchangeably in the write-up. While it is true 

that, at common law, it is not the intention of the writer that is the controlling factor 

but the effect of the piece on the reader, it is nevertheless important to show that this 

ignorance was, likely, shared by “right-thinking members” of the reading public, hence 

it was unlikely that they would presume all the uncomplimentary meanings plaintiff was 

reading into the publication. 

It has also been suggested that the Court of Appeal had overlooked the rest of the 

story where it was reported that the security had been instructed not to permit 

plaintiff’s entry into the premises. We cannot agree with that suggestion, and here is 

why. The plaintiff in his evidence indicated that it was when he reported for work and 

the security would not let him in, that he first heard of the newspaper publication and 

surmised the reason for his ill-treatment by the security personnel that day. If that 

account is accurate, then there is reason to believe that the information in the 

publication was not false. Unless the plaintiff could establish that the security men of 

his employers engaged in wrongful conduct on their own strength, it would seem that 



18 
 

some instruction authorizing their refusal to let him into the premises had gone out – 

even if later denied by the Bank. It is equally unlikely that the security men took their 

instructions from a newspaper publication concerning him and acted thereon. The 

plaintiff was the Chairman of the Senior Staff Association, and consequently quite 

powerful in the scheme of things at the Bank. Which security man would be so 

imprudent as to bar such a personality from entering onto the premises, without 

instructions from highly placed persons in the hierarchy? Thus, one cannot give 

credence to the plaintiff’s insistence that that aspect of the publication was also false. 

Again, the fact that the Security had not taken his ID card from him as the publication 

had reported, did not conclusively establish that those instructions had not been issued 

and therefore, that the report thereon was false. Although plaintiff put in evidence the 

fact that he still retained his ID card and even exhibited it, that did not conclusively 

show that no one had been instructed to take it from him. To insist that the publication 

was false in respect of that allegation is to overlook the fact that there may be any 

number of reasons why his ID card was not taken from him, including a failure to fully 

obey the instructions issued, and so it cannot be said to have been proved to be false. 

In respect of the tenor and meaning of the publication itself, the opening paragraph of 

the article on p.24 set the parameters for the content of the entire article.  It is 

therefore somewhat surprising for the plaintiff to pull the next statement, which is the 

subject of the action, and portray it completely out of context. It is said that he 

successfully sued his employers for wrongful termination of employment; and that it 

was during the course of that suit that the employers denied the allegation that they 

had terminated his appointment for “trade union” activities. That denial by itself is not 

credible, given the sequence of events on the day of publication. 

In his own evidence-in-chief at the trial court, he stated that  

“My own employers when I sued them indicated that their 

termination had nothing to do with unionization so I don’t 

even see how they are saying it was about unionization…” 



19 
 

He again concedes under cross-examination of 11th May 2015  

“Indeed the bank itself in its defence came out to say that 

the termination had nothing to do with the unionization 

because they themselves know that to terminate somebody’s 

appointment because the person wants to join a trade 

union, was an offence.  So they said it had nothing to do 

with that.  So you writing and indicating that was the reason 

whereas you are not an authoritative source in Bank of 

Ghana to know what had actually taken place.  You should 

have cross checked the facts from me and also from the 

appropriate quarters before putting on their publication”. 

Again, in paragraph 36 the appellant submits that: 

“The Respondent’s assertion that the story was sympathetic 

to the struggle for unionization by Appellant is not true as 

according to Appellant and his employers, the Defendant 

bank, the purported “dismissal” had nothing to do with 

unionization”. 

From all the above evidence, it is unclear why the plaintiff believed the defence of the 

bank, which he found out only after he had sued them; yet found it inexcusable that 

the newspaper got it wrong years earlier. 

On the part of the newspaper, they were certainly, by the ethics of journalism, required 

to cross-check facts before publishing them and they failed to do so. However, given 

the circumstances admitted above, would the appellant have been able to give them 

information that he himself claims to have discovered in the course of a suit a few years 

later, against his employers? 

It must be noted that the tenor of the entire article, far from being condemnatory, in 

fact, presented the appellant and his colleague in a positive light - as victims of a 



20 
 

bulling employer. This is the impression that was strongly conveyed to the fair-minded 

reader. The article showed clearly that it was believed that the action had been taken 

against them as office holders in the “union”.   Even though at the time of publication, 

when the plaintiff claimed he had not received the letter from the bank, he could not 

dispute that the article was in fact, favourable to him, and his colleague. The fact that 

the reason the newspaper gave was not true, did not undermine the fact that the article 

projected the appellant in a better light than it did the 1st defendant, his employer. 

How, then, could such portrayal be defamatory of him? 

 Again, the plaintiff admits that the information that his plight had not been occasioned 

by “union activities” came to him sometime after the publication when he initiated 

action against his employers.  If he did not know why he had been terminated until he 

sued the employers, then the publication could not have been deliberate in assigning 

the wrong reason.  

According to the plaintiff, describing him and his colleague as “union leaders” was 

defamatory of them, as the Chairman and Secretary of the Senior Staff Association are 

not “union officials”.  Thus, it would seem that the real complaint of appellant should 

have been the fact that the publication falsely described he and his colleague as “union 

leaders”. However, this would have created the insurmountable hurdle of whether being 

called a “union leader” in the circumstances is defamatory. It is therefore not surprising 

that this caption, which was not altogether accurate, did not appear to offend the 

appellant as much as the use of the word “dismissal” instead of the more correct term 

of “termination”. 

The plaintiff even attempts to blame the newspaper for publications made two years 

later, in about 2010, by other news outlets when he won his case of unlawful 

termination against his employers. The offending publication had been made in June 

2008, but the case against the employer was won two years later. The appellant stated 

under cross-examination on 20thMarch 2015, 



21 
 

“We had discussions with the then Governor about what has 

happened and its effects to us, to the extent that even the 

same day judgment was given my joy online and other 

institutions were reporting that we were actually dismissed 

for causing or doing certain things that is [sic] inimical to the 

progress of the bank.  All these things we showed it to the 

Governor and we told him that in fact, this publication had 

dented our reputation”. 

This means other news media outlets reporting on the case in which they successfully 

sued their employer for wrongful termination also used the word “dismissed”. On this 

occasion, however, the plaintiff did not take issue with “my joy online and other 

institutions”, but now insists that their false reportage in 2010 was attributable to the 

publication in ‘Daily Graphic’ two years earlier.   

Further, under cross-examination on 11thMay 2015, the plaintiff again stated: 

“the Graphic Communications Group did its best to 

misrepresent facts and create a bad impression about me to 

the general public through their publication?... I have said its 

before, my termination of appointment has nothing to do 

with unionization of Bank of Ghana Senior Staff”. 

It is unclear why the appellant is determined to slug it out with the respondent, and to 

even blame them for other people’s reports on his successful suit. Should this 

development not have alerted the appellant to the fact that there seemed to be a 

general misconception, even among the journalists who covered the story of his 

successful suit, that “dismissed” and “terminated” were synonymous with each other 

and could be used interchangeably? Should this not have assuaged his hurt feelings and 

laid to rest his suspicion that the newspaper had an agenda to discredit him? In the 

circumstances, it cannot be said the publication did carry a defamatory meaning. 



22 
 

It is also the law that for a defendant to be liable, none of the recognized defences for 

an action in defamation should avail the person. This is a correct statement of law. The 

appellant has questioned the basis of the Court of Appeal’s decision on qualified 

privilege, when they did not find the publication defamatory of him. At paragraph 44 he 

states thus: 

“Could the Court of Appeal have found that the publication 

complained of was not defamatory and at the sometime turn 

around to say that it was privileged? Certainly no. It is only 

when a publication is found to be defamatory that a defence 

of qualified privilege could be invoked for protection”. 

This statement, indeed, harbours a correct statement of law, for, qualified privilege is a 

defence that arises only when a statement which is published of the plaintiff is deemed 

to carry a defamatory meaning. However, there were also incorrect statements of law 

in the judgment of the trial court that needed to be corrected by the Court of Appeal. 

Indeed, the plaintiff has put this honourable court in the self-same position as what it 

has criticized the Court of Appeal for doing. He is contesting the applicability of the 

defence of qualified privilege by specifically setting it down as a ground of appeal. 

Having done so in ground (b) of the ‘grounds of appeal’, it cannot be ignored or 

overlooked and so must be addressed. Therefore, even though we agree with the Court 

of Appeal that the instant publication was not defamatory of the plaintiff, we are 

obliged to expatiate on qualified privilege as a defence, because the plaintiff has 

requested us so to do. 

‘Ground b’ 

The Court of Appeal erred in law in holding that the 

publication by the Defendant/Appellant/Respondent on 

Plaintiff/Respondent/Appellant is privileged  

 



23 
 

The Court of Appeal concluded its discussion of the appeal by stating, 

“These realities together with the fact that we find the 

publication to have been made honestly and without malice 

have swayed us to come to the conclusion that the Appellant 

is indeed protected by qualified privilege” 

The plaintiff has complained about this conclusion drawn by the Court of Appeal. At the 

trial court, the 2nddefendant had pleaded the defences of Justification and qualified 

privilege. The trial court stated categorically that the defence of justification would not 

avail the 2nddefendant, but said little about the defence of qualified privilege which had 

also been pleaded by 2nd defendant. It would appear that the trial court confused the 

bases of the two defences of justification and qualified privilege, and so came to an 

erroneous conclusion when some of the statements in the publication turned out to be 

un true.No doubt, the statement made by the judge in the High Court was correct in 

respect of the defence of justification, but not so, in respect of qualified privilege. The 

High Court had stated in respect of the defence of qualified privilege that  

“for the said defence to be available to the 2nd Defendant 

what had been published had to be the truth.  What the 2nd 

Defendant had published was not the truth.  The truth is 

that the Plaintiff had his appointment terminated” 

This was an incorrect statement of law and thus needed to be corrected byan appellate 

court in the course of re-hearing the case. The Court of Appeal reviewed the law on the 

defence of qualified privilege and came to the conclusion that the statement of law by 

the trial court was wrong. We agree entirely with the Court of Appeal that qualified 

privilege is not based on the truth of the publication, but arises when the circumstances 

are, or the occasion is, deemed privileged.  

Did the Court of Appeal make a different case for 2nd defendant? 

The plaintiff complained in paragraph 43 of the Statement of Case that  



24 
 

“the Court of Appeal made a case different from the case 

presented by the respondent at the Court of Appeal. Thus 

the Court of Appeal suo motu made a case different from 

the respondent’s case at the Court of Appeal for the 

respondent, which is wrong in law.” 

This complaint is neither grounded in law, nor in fact, as the authorities show. At the 

Court of Appeal, the 2nd defendant relied on the omnibus ground that “the judgment 

was against the weight of evidence.” In considering this ground of appeal, the appellate 

court had to examine the whole record. In the well-known and much-cited authority of 

Tuakwa v Bosom [2001-2002] SCGLR 61 at p.65 Akuffo JSC (as she then was), outlined 

the duty of an appellate court and held that,  

“an appeal is by way of a re-hearing particularly where the 

appellant, is the plaintiff in the trial in the instant case, 

alleges in his notice of appeal that, the decision of the trial 

court is against the weight of evidence.  In such a case, 

although it is not the function of the appellate court to 

evaluate the veracity or otherwise of any witness, it is 

incumbent upon an appellate court, in a civil case, to analyse 

the entire record of appeal, take into account the testaments 

and all the documentary evidence adduced at the trial before 

it arrives at its decision, so as to satisfy itself that on a 

preponderance of the probabilities the conclusions of the 

trial judge are reasonably or amply supported by the 

evidence”.  

The same point was made in Agyeiwaa v P&T Corp [2007-2008] 2 SCGLR 985 when 

Georgina Wood CJ at p 989 stated 

“The well established rule is that an appeal is by way of 

rehearing, and an appellate court is therefore entitled to look 



25 
 

at the entire evidence and come to the proper conclusions 

on both the facts and the law.” 

In the later case of Oppong v Anarfi [2010-2012 GLR 159 at p.167 Vida Akoto-Bamfo 

JSC also stated that, 

“There is a wealth of authorities on the burden allocated to 

an appellant who alleges in his notice of appeal that the 

decision is against the weight of evidence led. Even though 

it is ordinarily within the province of the trial court to 

evaluate the veracity or otherwise of a witness, it is 

incumbent upon an appellate court in such a case, to 

analyse the entire record, take into account the testimonies 

and all documentary evidence adduced at the trial before it 

arrives at its decision, so as to satisfy itself that, on the 

preponderance of probabilities, the conclusions of the trial 

judge are reasonable or amply supported by the evidence.” 

All of these cases are at one in stating that when the Court of Appeal exercises its 

power of rehearing, it has to analyse the entire record of proceedings. Thus, with the 

defence of qualified privilege having formed such a prominent part of the trial court’s 

proceedings and judgment, the duty of an appellate court was to analyse the entire 

record when exercising its power of re-hearing as it did, and pronounce on all the 

relevant matters. 

For this reason, the respondent’s notice of appeal to the Court of Appeal did not need 

to specifically raise the issue of qualified privilege. Again, the opportunity to respond to 

same arose at the time the defence was pleaded in the trial court, and no injustice was 

done to appellant on that score. 

 

 



26 
 

Journalism and public interest. 

As already discussed above, for the defence of qualified privilege to avail a defendant, 

the publication must be done in the public interest. The respondent submitted that the 

publication was in the public interest, because as a newspaper,  

 “they have the legal, moral and social duty to inform the 

public about issues of public and national interests as at the 

time of the publication, the unionization of the Senior Staff 

at Bank of Ghana had become an issue of national interest..”  

However, the plaintiff maintains that even if it that were so, the 2nd defendant did not 

plead the defence, nor did it lead evidence to prove that its publication was in the 

public interest. The appellant claims in paragraph 42 that the Respondent “in its Notice 

of Appeal at the Court of Appeal never raised the issue of qualified privilege…”  Again, 

at paragraph 47 of appellant’s Statement of Case he takes issue with the fact that “the 

Respondent failed to prove that it owed any legal, moral or social obligation to the good 

public to make that publication.” These contentions are strange, to say the least as an 

examination of the record shows. At p.6 of the judgment, the trial High Court stated  

“The 2nd Defendant pleads qualified privilege to the 

publication since they have the legal, moral and social duty 

to inform the public about issues of public and national 

interest.” 

 This clearly shows that those matters were before the appellate court and had to be 

pronounced upon. Again, at p.17 of the High Court judgment it is there stated that: 

“The 2nd Defendant says that the publication is not 

defamatory of the Plaintiff and even if it did, it had privilege 

to publish in the interest of the public.  In my view for the 

said defence to be available to the 2nd Defendant what had 

been published had to be the truth.  What the 2nd 



27 
 

Defendant had published was not the truth.  The truth is 

that the Plaintiff had his appointment terminated. …The 

defence would not therefore be available to the 2nd 

Defendant when what had been published was a 

misstatement” 

With respect, the trial judge misled himself on the question of whether a misstatement 

could found the defence of qualified privilege, and this led to his firm conclusion that 

the defence would not avail the 2nd defendant because of “misstatement”. The trial 

court judge relied on Benneh v New Times Corporation [1982-83] PT II GLR 302 to hold 

that “misstatements” would defeat the defence. Unfortunately, the defence in issue in 

Benneh v New Times Corporation (supra) was not ‘qualified privilege’, but the defence 

of “fair comment”. As already pointed out, the successful plea of fair comment depends 

on the fact upon which the comment is made, being true. With such a requirement of 

truth, it would be defeated by “misstatements”. Not so with qualified privilege.    

The substance of the defence of qualified privilege requires that it be made on an 

occasion of public interest as prescribed in the classical case of Toogood v Spyring 

(supra). Should the respondent, then, have led specific evidence to establish that the 

press functions in the public interest and that the publication was made in the usual 

course of business in the public interest? One would have thought that this was a fact 

of some notoriety, and covered by sufficient legal authority, but this assumption is not 

borne out by the appellant’s pleading. It can be stated without any contradiction that a 

lot of ink has been spilt on the role of the press, and the public interest that is served 

by the platform that it provides. I have previously noted elsewhere the well-known role 

of the press that   

“The function of the press is to collect, publish and 

disseminate information i.e. news, for the purpose of 

informing, entertaining, holding public officials accountable, 

and even setting the national agenda on matters of public 

interest.  Issues of interest to the public and matters of 



28 
 

public interest may range from information relating to the 

functioning of public officials and public institutions, through 

the highlighting of government policy, to the private lives of 

public officials that impinge on their public roles. The 

exercise of the function of disseminating information serves 

various ends. It can mobilise public opinion on social issues, 

set the political agenda, create awareness of emerging 

issues of concern, give currency to new ideas and even 

contest old ideas by challenging conventional wisdom. ..” 

See H.J.A.N. Mensa-Bonsu, The Law and the Journalist, Friedrich Ebert Stiftung, Accra, 

1997. Having indicated that it was in the public interest for events occurring at the 

State’s central bank that could stall its work, to be brought to the attention of the 

public, the 2nd defendant had sufficiently invoked the “public interest” principle to 

ground the defence. The public interest role of the press is so notorious that judicial 

notice can be taken of it, therefore the 2nd defendant need not lead evidence to 

establish same. 

Judicial notice. 

When can a court take judicial notice of a fact? In S. A. Brobbey’s invaluable book 

‘Essentials of the Ghana Law of Evidence, Datro Publications, 2014, the learned author  

observes at  p.104 that  

“Certain types of evidence are such that they are taken as 

established without the necessity to adduce facts in proof of 

them.  In such situations, the court is entitled to consider or 

treat them as if they were admitted in evidence. … Judicial 

notice is an acceptance by a Judicial Tribunal of the truth of 

a fact without proof on the ground that it is within the 

tribunal’s own knowledge.” 

In Otoo and Ors v. Dwamena [2018-2019]1GLR 23 at p31, Pwamang JSC stated: 



29 
 

“It is trite learning that the doctrine of judicial notice is one 

of the exceptions to formal proof of facts before a court or 

tribunal, which is by adduction of evidence.  Judicial notice 

may be taken only of facts which are notoriously true or are 

capable of accurate determination by resort to sources 

whose accuracy cannot reasonably be questioned”.   

It is thus well established, that newspaper publications involve the “public interest”, 

which is separate and distinct from “matters of interest to the public”. This role of the 

press is so well-known that to require the 2nd defendant to prove that the newspaper 

has a legal moral and social duty to inform the public would, with respect, not be a 

good use of the court’s time. 

Proof of malice 

In putting forward the defence of qualified privilege, the 2nddefendant further claimed 

that the publication had been done in good faith and without malice. This pleading was 

necessary, as qualified privilege can be defeated by “malice” or absence of good faith. 

The defence, having been raised at the trial, should have been rebutted there by 

evidence of malice by the plaintiff.  This was not done. The plaintiff correctly states the 

law in paragraph 49 of his Statement of Case, “There is malice if there is proof that the 

Respondent knew at the time it made the publication that it was false or without 

foundation.” However, the plaintiff failed to lead evidence at the trial court to discharge 

the burden of proof which had by then shifted to him, to prove malice.  

On the issue of the burden of proof when malice is pleaded, the High Court in Boachie v 

Samman (supra) held at p. 807, that, 

“Having thus established privilege, the burden was upon the 

Plaintiff to establish malice.  It is required by the rules that 

particulars of express malice should be established in order 

to defeat the privilege claimed”. 



30 
 

This is a correct statement of the law. As set down by Section 17 of the Evidence 

Decree 1975, the burden of persuasion as to the existence of malice that would defeat 

the defence of qualified privilege shifted from 2nd defendant to the plaintiff at the trial 

court. The evidence, such as was led, did not show that the 

“Respondent knew or ought to know that the publication 

was false as it admitted that it had not seen any dismissal of 

appellant at the time of publication, 

 or “that the Respondent was indifferent to the truth or falsity or otherwise the 

statement complained of”. The plaintiff having failed to lead evidence on the existence 

of malice, the defence of qualified privilege was left standing. Therefore, the totality of 

evidence left for the “rehearing” by the appellate court was on whether the defence had 

been established by the evidence led, without any rebuttal by the plaintiff.  

Damage 

In seeking to defend the damages awarded, the plaintiff sought to demonstrate what 

damage he had suffered to his reputation by the calls etc made to him by his 

acquaintances. The Court of Appeal discussed this evidence and relying on Owusu-

Domena v Amoah (supra) concluded that  

“[H]e did not lead any evidence to prove how his reputation 

had been injured in the eyes of these people. It is more 

likely than not that the said people were naturally concerned 

that he had lost his job and called to sympathize with him.”  

The question is, had the publication correctly stated “termination” instead of 

“dismissal”, would these expressions of concern by his family and acquaintances not 

have occurred anyway, as it would still have meant that he had lost his job? On this 

ground also, the conclusion of the Court of Appeal cannot be faulted. 

 

 



31 
 

Is Qualified Privilege outmoded? 

Despite our belief that the occasion for the publication was privileged, some 

submissions by the 2nd defendant cannot be allowed to pass without comment. The 2nd 

defendant urges on this court in paragraph 3 of the statement of case that: 

“We would contend ... that ... where genuine mistakes are 

made and/or scene of the facts of the story cannot be 

proved to be true, the media should not be censured, since 

in such circumstances the public interest in the story should 

override the personal private reputational interests of the 

individual bringing the claim”. 

This is an alarming posture to adopt. The public’s real interest in the publication is that 

the story should be accurate; and be about matters that affect the public at large, or its 

institutions.  The interest of the public is not served by false information or wrong 

information carelessly or recklessly put out to cause irreparable harm to the reputation 

of individuals who may never recover from the unjustifiable assault. 

In paragraph 4, the respondent further urges on us that  

“There are two separate issues that the law on defamation 

ought not to mix or confuse: on the one hand ensuring there 

are appropriate remedies for the publication of genuinely 

libelous statements which cause serious harm to reputation, 

and on the other upholding the right to freedom of 

expression, which includes the right of all to impart and 

receive information, and the important constitutional role of 

the media as watchdog over the government and public 

officials” 

This is no less alarming than the previous statement. In our opinion the power of the 

press to make or unmake individual reputation cultivated over a lifetime, should create 



32 
 

the necessary caution not to place commercial interests above individual right to 

reputation. Being the first to publish a story to gain commercial advantage, even if the 

story is inaccurate and could have been checked as required by the ethics of journalism, 

is not the most responsible way to uphold the important role of the press. The line 

between ‘freedom’ and licence will always be thin and must be watched and managed 

with a sense of responsibility. The law has a role to play in promoting responsible 

journalism and this role should not be abandoned on the altar of commercial interests.  

In the instant case, the evidence is clear that neither the Bank i.e the 1st defendant 

(such as the evidence showed) nor the plaintiff, was contacted for confirmation of the 

story given to the Daily Graphic by a “reliable source”.  Had the ethics of journalism 

been respected to the letter, this case may not have arisen at all.  The 2nd Defendant 

fell victim to the private motives of the “reliable sources”, whoever they were, and so 

the newspaper was fed with less than accurate information.  Some cross-checking of 

facts may have been helpful in showing that the 2nd Defendant had been as diligent as 

the law required of it.   

“The defence of qualified privilege”, as the 2nd defendant has observed,  

“when properly applied is likely to promote responsible 

journalism, by affording a stronger and clearer defence for 

the media where (a) what they are publishing is in the public 

interest and (b) they have behaved responsibly in relation to 

publication” 

The2nd defendant then goes further to urge on this court that  

“It is time for the inherited common law defence of qualified 

privilege to embrace a standard of “responsible journalism’, 

by which a journalist can be measured to determine- when 

the journalist genuinely gets some of the facts wrong – 

whether he or she should nevertheless be required to pay 

damages”  



33 
 

With respect, this position assumes that the law on qualified privilege falls short of 

these standards in the circumstances of this case. It does not.  A journalist who 

complies with media ethics as set down in the Code of Ethics of the Ghana Journalists 

Association (G.J.A.) is unlikely to fail in setting up a defence of qualified privilege. 

Although the so-called ‘Reynolds Privilege’ of ‘responsible journalism’ has been 

abolished by the Defamation Act of 2013 in the United Kingdom, the principles stated 

by Lord Nicholls in Reynolds v Times Newspapers Ltd.[2001] 2 A.C. 127, are still 

relevant to any court confronted by a case of libel. Lord Nicholls stated at pp.204-205 

thus: 

 “The elasticity of the common law principle enables 

interference with freedom of speech to be confined to what 

is necessary in the circumstances of the case. This elasticity 

enables the court to give appropriate weight, in today's 

conditions, to the importance of freedom of expression by 

the media on all matters of public concern.  

Depending on the circumstances, the matters to be taken 

into account include the following. The comments are 

illustrative only.  

1. The seriousness of the allegation. The more serious the 

charge, the more the public is misinformed, and the 

individual harmed, if the allegation is not true.  

2. The nature of the information, and the extent to which 

the subject matter is a matter of public concern.  

3. The source of the information. Some informants have no 

direct knowledge of the events. Some have their own axesto 

grind, or are being paid for their stories.  

4. The steps taken to verify the information.  



34 
 

5. The status of the information. The allegation may have 

already been the subject of an investigation which 

commands respect.  

6. The urgency of the matter. News is often a perishable 

commodity.  

7. Whether comment was sought from the plaintiff. He may 

have information others do not possess or have not 

disclosed. An approach to the plaintiff will not always be 

necessary.  

8. Whether the article contained the gist of the plaintiff's 

side of the story.  

9. The tone of the article. A newspaper can raise queries or 

call for an investigation. It need not adopt allegations as 

statements of fact.  

10. The circumstances of the publication, including the 

timing.” 

Even though Parliament is yet to intervene to legislate on this area of law, the 

recommendations by Lord Nicholls would be helpful to any court in an appropriate case. 

However, in the instant case, the scope of the common law defence of qualified 

privilege is still appropriate and the Reynolds Privilege which the respondent herein is 

urging on us to adopt, does not do much for the respondent’s cause. 

Still on the alarming road that the respondent travels, the submission at paragraph 7 of 

the statement of case further urges on us thus: 

 “We will respectfully argue that in cases involving public 

figures such as politicians and union leaders as in the instant 

case, it is particularly important for the Court to recognize 

that such individuals ought to have “thick skin”,and be less 



35 
 

sensitive to public statements causing them “injury to 

feelings”.   

Additionally, such individuals are under particular public 

scrutiny, and there should be encouragement of media 

debate concerning their public roles, rather than an attempt 

to stifle such debate” when all is considered, large sums in 

damages can rarely, if ever, be appropriate in cases 

involving such persons”.   

 

In the first place, this submission repeats the tag of “union leaders” to which the 

appellant has taken exception in the instant case. The appellant denies being a “union 

leader”, which description he considers somewhat pejorative when applied to his 

elevated position of ‘Chairman of Senior Staff Association’ of the Bank of Ghana. Nor is 

he a “politician”, as the expression is generally understood in Ghana to mean “a 

practitioner of partisan politics”. Consequently, the pious exhortation of the respondent 

as to the requirement of “thick skin” in certain public roles is not applicable to the 

appellant in the instant case.  As to a general policy on such cases, it may be premature 

to make such a determination when the appropriate occasion has not arisen.  

Again, in urging this approach to public officers on us, nowhere does the respondent 

mention the effect of unjustified attacks on reputation earned over a lifetime, and the 

irreparable damage that irresponsible journalism could inflict on hapless citizens.  To 

equate or conflate “injury to feelings” with “injury to reputation” is to misunderstand 

the effect and damage that falsehood can cause to an individual in the Ghanaian culture 

when a reputation is unjustifiably attacked. The effect of statements that attack 

reputations can transcend generations in closely-knit communities such as ours and 

affect even those yet unborn.  

The longevity of these effects is compounded in the internet age, where it is 

acknowledged that any information placed on the internet remains there, literally 



36 
 

forever, hence the notion “the internet never forgets”. Therefore, unjustified attacks on 

reputation remain on the internet to continue to damage reputations in the eyes of 

those who may come across the information in the future. “Injured feelings” may be 

transient and cause minimal damage to the person’s reputation and career, but “injury 

to reputation” is more enduring, and can have very serious consequences, and so the 

two are not the same, and should not be seen as such. The exhortation to develop a 

“thick skin” may not always be helpful in the absence of a commitment on the part of 

the media to strive for truth and accuracy as far as possible. People who serve in the 

public eye may be deemed to have consented to some unfair criticism, and even abuse, 

but it is doubtful that they consent to being robbed of the reputation they may have 

built before going into, or while in, public service at the hands of journalists whose 

motives may be less than pure. Persons who choose to serve in public roles should not 

be left without protection against unjustified calumny by an increasingly powerful press. 

In our opinion, the existing defences of Justification; Qualified Privilege; and Fair 

Comment are adequate for the time being, and carry the necessary flexibility in 

application thereby providing the necessary protection to both sides of the aisle.  

Conclusion 

In conclusion, we agree with the Court of Appeal that given the circumstances, the 

publication did not have a defamatory meaning. “Right-thinking members of society are 

unlikely to think less of the plaintiff because he was not dismissed but terminated. Even 

if the words bore a defamatory meaning, the publication was privileged as it was made 

in the public interest. There was no evidence of malice to dislodge the defence of 

qualified privilege, and so it would avail the 2nd defendant, the respondent herein. The 

appeal fails and is, consequently, dismissed.   

 

 

   PROF. H. J. A. N. MENSA-BONSU (MRS.) 

                                                                      (JUSTICE OF THE SUPREME COURT) 



37 
 

                 G. PWAMANG 

                                                                      (JUSTICE OF THE SUPREME COURT) 

 

 

 

A. M. A. DORDZIE (MRS.) 

                                                                      (JUSTICE OF THE SUPREME COURT) 

 

 

                                  

M. OWUSU (MS.) 

                                                                      (JUSTICE OF THE SUPREME COURT) 

 

 

 

A. LOVELACE-JOHNSON (MS.) 

                                                                      (JUSTICE OF THE SUPREME COURT) 

COUNSEL 

KWAME FOSU-GYEABOUR ESQ. FOR THE PLAINTIFF/RESPONDENT/ 

APPELLANT. 

STEPHEN SAH ESQ. FOR THE 2ND DEFENDANT/APPELLANT/ 

RESPONDENT. 

 


